Cuba!!!

6 maart 2013 - St. George's, Bermuda

We hebben de bermuda driehoek overleeft!

Op maandag 4 Maart zijn we na een aantal dagen wilde zee aangekomen in Bermuda. Een super Westers eiland wat een heel groot contrast met Cuba laat zien. Alleen al hoe het eiland eruit ziet, het is veel groener en vlakker dan Cuba. Het weer is jammer genoeg ook heel anders. Ongeveer 2 dagen nadat we weggevaren waren uit Cuba sloeg het weer helemaal om het werd, voor onze maatstaven, echt super koud.  18 graden continu bewolkt en gure wind. Toch echt wel een moment waarop ik me realiseerde dat  we de prachtige Cariben uit zijn gevaren en op onze terugweg zijn.   Na mijn laatste berichtje vanuit Curaçao  is het gelukkig alleen maar beter met me gegaan. Eenmaal in Cuba aangekomen ben ik ook weer helemaal opgeknapt, zo kon ik dus het prachtige Cuba verkennen met nieuwe energie!

Vivir en Cuba

Cuba is echt een eiland wat me heel erg aangenaam heeft verrast. Ik vond het moeilijk om me iets van het eiland voor te stellen. Maar de aankomst overtrof al onze verwachtingen! We vaarde een prachtige inham van de zee in waar onze ligplaats voor de komende 3,5 weken zou zijn. De huisjes die we van een afstand zagen hadden alle kleuren van de regenboog en het water was helder blauw. Het mooie was dat er ook veel bergen en begroeiing te zien was. Heel anders dan het regenwoud wat we gezien hadden. Het was allemaal minder groen en eentonig maar veel  kleurrijker.  Bij aankomst in de haven mocht niemand van boord en moest eerst de hele boot uitgekamd worden. Er kwamen drugshonden aan boord en onze hutten werden helemaal doorzocht. Wonder boven wonder hebben ze niks gevonden, en mochten we eindelijk Cuba verkennen. De haven lag in een buitenwijk van Santiago.  Ongeveer 20 km van de stad vandaan.

De eerste avond begon direct goed we kregen een salsa les midden op straat! Samen met de plaatselijke bevolking probeerde wij om zo goed mogelijk de dansmoves van de Cubanen te imiteren. Het leverde een gezellig avond op waarbij we ons Spaans eindelijk konden toepassen! De dagen erna bestonden uit schoolwerk doen en activiteiten in de nabije omgeving. We zijn met het pondje naar het strand geweest, hebben een fort bezocht en vooral veel uitgerust. Dit was verplicht, want er was weer een jongen opgenomen in het ziekenhuis wegens oververmoeidheid.  Na een kleine week begon onze propaganda tour en eigen reis. De propaganda tour was aangeboden door de Cubaanse staat en was uiteindelijk toch best leuk! We hebben veel informatie gekregen over Fidel en Batista  de mannen die de sociale revolutie zijn gestart.

Het begon allemaal om 8 uur ’s ochtends, toen we opgehaald werden in een grote schoolreisjes bus en reden naar een museum in Bayamo. Een museum ter eren van Fidel en Raooul. Het kwam er eigenlijk op neer dat Fidel en Raooul geweldige mannen zijn  die alles kunnen en nooit iemand pijn hebben gedaan.  Het was allemaal niet echt boeiend. Na ons museum bezoek zijn we naar een Casa de Música gegaan. Hier werd live Cubaanse muziek voor ons gespeeld en kregen we weer een danslesje. Het was op een mooi binnenplaatsje en erg gezellig! Hierna hebben we heerlijke geluncht ( echt het lekkerste wat ik de afgelopen 3,5 maand heb gegeten!) in een hotel.  Daarna zijn we weer in de bus gestapt om naar onze slaapplek toe te gaan. We sliepen op een soort camping, een plek waar ook veel Cubanen komen. Het waren allemaal aparte bungalows op een terrein met restaurant en wat speeltoestellen. We vonden het allemaal erg leuk om wat meer in contact te komen met de Cubanen. Dit omdat er in Cuba toch echt een groot onderscheid is tussen toeristen en Cubanen zelf. Ze zijn allemaal erg arm en proberen elke mogelijk aan te grijpen om een slaatje uit ons verblijf te slaan.  Na wat nachtelijke kikkerbezoeken was om 8 uur ’s ochtend het ontbijt, wat eigenlijk een uur eerder gepland stond. Vertrokken  we in onze schoolreisjes bus om hoger de berg op te gaan. Op een gegeven moment werd ons verteld dat we niet meer verder konden in onze schoolreisjes bus en werden we per groepjes van 5 per jeep met voorwielaandrijving boven de berg op gebracht. Anderhalf uur later kwam na onze grote verbazing ook onze schoolreisjesbus boven de berg op. Waarom we niet in de bus naar boven zijn gebracht? We weten het nog steeds niet, het zal wel iets te maken hebben gehad met ‘ de wetten’’. Eenmaal allen gearriveerd boven op de berg bracht een gids ons naar de  geheime leger basis van Fidel, Raooul Castro en  Che Guevarra het was een prachtige toeristische plek. Het kostte 5 CUC om er een foto te maken van het uitzicht, 5 CUC is ongeveer ¼ van het maandsalaris van een dokter in Cuba.  Van een dokter maar ook van een onderwijzer en ook van een bankier.  Het was vooral erg leuk om te horen hoe de gidsen over de Cubaanse beroemde en beruchte leiders praten, ze vertelde feiten maar dan ook echt alleen de positieve. Ook wel erg logisch als dat van kleins af aan in de schoolboeken staat.  Na een aantal uur weer aangekomen bij  het beginpunt werden we weer in groepjes van 5 in de Jeeps naar beneden gebracht. Onze schoolreisjes bus volgde. We aten in een restaurant, het eten was best lekker. We vervolgde de reis vrij snel weer en werden gebracht naar Bayamo.  Hier zou onze eigen reis beginnen.  Onze eigen reis hield in: 4 overnachtingen en 5 dagen zelfstandig in een groepje van 7 leerlingen en 1 begeleider door Cuba reizen. We waren geheel vrij om te doen wat we wilde.  Het enige wat vaststond was de beginplaats Bayamo en eindplek Santiago de Cuba.

We werden met onze schoolreisjes bus afgezet voor een busstation en namen afscheid van de rest van de groep.  We begonnen in Bayamo maar wilde de eerste nacht al in Santiago overnachten, zodat we de ochtend erna vroeg konden vertrokken naar Barakoa.  We waren erg bang dat er geen bussen meer zouden rijden, maar hebben iets supers geregeld. Met een beetje geld en lief lachen en een heeeeel klein beetje Spaans kom je in Cuba heel ver. We zijn op een truck afgestapt en boden hem ongeveer 50 euro aan om mijn groepje + een ander groepje naar Santiago te brengen. Dat wilde die wel, zo hebben we gelukkig aan het eind van de dag nog vervoer naar Santiago kunnen regelen. Over het comfort in de truck zal ik vrij weinig zeggen: het zijn van die trucks waar in Europa varkens in vervoerd worden. Maar in landen als Cuba reist iedereen daarmee.  Dus zo wij ook! J na een rit van bijna 4 uur kwamen we laat aan in Santiago.  Veel later dan verwacht, dit was erg vervelend want we hadden alleen nog maar Euro’s en daar kun je natuurlijk niets mee. Na veel geren kwam we echt om 1 voor 8 aan bij het cambrio ( geldwisselbank) en hebben we onze Euro’s in CUC kunnen wisselen. Nu  nog eten en een slaapplek! Eten was geen probleem overal in Cuba heb je pizza kraampjes, 1 pizza kost omgerekend ongeveer 12 cent. Softijsjes, nog geen 1 cent.  We hebben dus lekker ons buikje rond gegeten en moesten op zoek naar een slaapplek. We probeerden via de telefoon in ons gebrekigen spaans een Casa te regelen ( casa’s zijn een soort bed & breakfast, in beheer van de staat maar worden gerund door de bewoners, je slaapt bij de mensen thuis) jammer genoeg verstonden ze er niets van en zat er niets anders op dan te gaan zoeken naar een slaapplek. In onze lonely planet stond een mooi hotel beschreven vlak bij het busstation.  We hebben de gok gewaagd en zijn er naartoe gelopen het was tenslotte al half 10 dus er was haast bij. Aangekomen bij het super mooie hotel, was er gelukkig een receptionist die erg goed Engels sprak ( het hotel heette ook; Las américas) en waren er nog genoeg kamers vrij. We kregen al een ingepakt ontbijtje van de kok omdat we de volgende ochtend om half 6 zouden vertrekken, zodat we de bus naar Baracoa konden pakken.  Aangekomen in onze hotelkamer hebben we lekker gedoucht,zijn we de stad nog even in geweest, en hebben daarna kort maar lekker geslapen. ’S Ochtend zijn we om half 6 gaan lopen naar het busstation. Het was een super groot plein wat je wel vaker bij communistische landen ziet er was plaats voor ruim 1 miljoen mensen. De bus zou pas om 8 uur vertrekken maar we hadden nog geen kaartjes, dus er werd ons geadviseerd om eerder te gaan.               Eenmaal bij het busstation werden we direct aangesproken door een man zijn vriend was taxi chaffeur en kon ons nu direct voor 100 CUC waar tegenover we 120 CUC hadden moeten betalen voor de bus, naar Baracoa brengen. Top aanbod dachten wij, we wilden alleen wel eerst de taxi zien. Dit was een prachtige Amerikaanse auto, die wel een beetje krap was om met z’n alle in te zitten maar het lukte. Wat waren wij blij om half 7 ’s ochtends hadden we binnen mum van tijd vervoer geregeld naar Baracoa alles verliep volgens plan!! Onderweg zijn we nog gestopt bij een prachtig strandje hebben iets gedronken en na een prachtige tocht kwam we om 10 uur aan in Baracoa. We hebben heerlijk geluncht in een restaurant,  gesproken met wat mensen en  ik ben naar een hotel gegaan. Na weer flink wat lachen en leuk praten hadden ze waarschijnlijk nog wel wat plekken voor ons. Best wonderbaarlijk want ons werd verteld dat hotels niet graag kamers voor 1 nacht verhuren hier in Cuba.  Na even wachten was het gelukt!! We hadden het mooiste hotel van de stad geregeld boven op de berg, met uitzicht op d hele stad het strand en de bergen. De hele middag hebben we aan het zwembad gelegen en zijn we even het stadje in geweest om activiteiten voor de volgende dag te regelen.  We kregen het aanbod om morgen per bus naar een van de mooiste stranden van Cuba gebracht te worden. Dat aanbod sloegen we niet af! Terug bij de groep hebben we gegeten in een pas geopend Cubaans restaurant, het was erg gezellig en er werd zoals overal in Cuba live muziek gespeeld. Terug in het hotel hebben we nog even wat gedronken en heerlijk geslapen.

’s Ochtends hebben we heeeeeeeeeeerlijk echt heel lekker ontbeten. Om 10 uur zijn we in de bus gebracht naar het strand. Het was echt heel mooi, maar eerlijk gezegd een beetje teleurstellend we hadden mooiere stranden gezien. Dat was te verwachten wanneer je de mooiste stranden van het Caribische gebied al had gezien.  We hebben heerlijk gelegen en helemaal niks gedaan, behalve dan de miljoenen souvenirs verkopers van onze ruggen afgeslagen. ’S Middags hebben we lekker kreeft gegeten in een strand restaurantje en vertrokken we rond 5 uur weer naar Baracoa. Hier hadden we heel snel een hele mooie casa gevonden. Een hele bovenverdieping met dakterras voor onszelf voor nog geen 40 euro voor 8 personen voor 1 nacht.  We hebben ’s avonds in een chocolade restaurant gegeten en weer genoten van mooie muziek.

De volgende dag zijn we, raad het of niet! Weer naar het strand geweest!  We hadden allemaal behoefte aan rust en lekker niets doen.  Op zo’n mooie reis al dit valt het vies tegen hoe vaak we naar het strand zijn geweest en zijn de keren dat we niets konden doen op 1 hand te tellen. Op het strand heeft de helft van de groep paardgereden en de andere helft ( waarbij ik hoorde) lekker gelegen we hebben gedineerd op het strand! Het eten werd warm gebracht terwijl het echt bijna 1 km lopen was vanaf het restaurant, wat een service voor nog geen 10 euro  voor 3 personen. Rond 4 uur zijn we naar de chocolade fabriek geweest en weer aangekomen in Baracoa hebben we een taxi naar Santiago de Cuba genomen. Een echte westerse auto met airco maar wel heeeeel weinig ruimte. De taxichauffeurs konden er wel om lachen, de mensen die langs reden ook wij iets minder.  Aangekomen in Santiago was het echt al heel laat het was 11 uur en ALLES zat vol. Elk hotel wat we probeerde elke casa alles was vol. Uiteindelijk wist een taxichauffeur nog wel een casa. Na een half uur door een vieze enge buitenwijk gelopen te hebben kwamen we aan bij een casa die natuurlijk nog plek had. De casa was erg vies en de vrouw was hartstikke onvriendelijk, maar ja we hadden een slaapplek. Ik vond het echt 10 x niks, tot overmaat van ramp liep er ook nog een kakkerlak over mijn voet heen.  Ik heb de hele nacht met het licht aan geslapen en durfde mijn bed niet meer uit.

We hadden lekker uitgeslapen en zijn om 11 uur gaan ontbijten. Vervolgens zijn we rustig de stad in gelopen hebben wat souvenirs geshopt en kwamen om 3 uur met de hele school at sea groep samen. Hier werd ons verteld dat we nog een nacht eigen reis hadden! Het eerste wat ik en 2 anderen deden was een slaapplek zoeken! We pakten direct een taxi naar het hotel waar de aardige receptionist was die ons met veel zoenen begroette, en vroegen hem of die nog kamers vrij had. Nee vertelde die ons alles was vol, maar hij zou zijn best voor ons gaan doen. En dat deed die!! Hij had een supermooi villa park achtig hotel voor ons geregeld. Wat nog geen 60 euro voor 2 kamers voor 1 nacht kosten. We hadden onze eigen super mooie kamers in een villa, met zwembad, grote bedden, bad en zwembad! En ZONDER kakkerlakken!! We hebben lekker aan het zwembad gelegen en daarna een taxi genomen naar een restaurant waar we voor het laatst met onze eigen reis groepje heel lekker en gezellig hebben gegeten. De laatste avond hebben we nog geproefd van het geweldige Cubaanse nachtleven. ’S Ochtends weer lekker aan het prachtige zwembad gelegen en daarna was het toch echt tijd om een taxi te nemen naar onze vertrouwde boot..

De laatste week op de boot was niet gepland, we zijn langer in Cuba gebleven omdat we moesten op een Arts die met ons mee zou gaan varen. Er waren nog steeds vele zieken en voor iedereen zijn veiligheid had de kapitein besloten dat het beter zou zijn als er een arts aan boord mee zou gaan. De extra week hebben we lekker uitgerust, veel aan school gedaan, naar het strand geweest, nachtspellen gedaan en genoten van het weer. Het was tenslotte elke dag 32 graden en er stond altijd een aangenaam windje en had al die tijd in Cuba nog nooit geregend.  Ik heb een van de laatste ochtenden samen met een meisje uit de groep om half 7 ’s ochtends de zonsopkomst bekeken. We zaten in het bewaakte parkje wat boven op de berg staat. Het was echt zo raar om, om 6 uur ’s ochtends 15 mensen die bewakers moesten voorstellen tegen te komen in een parkje. Sommige waren aan het slapen in bomen andere waren spelletjes aan het spelen en weer andere waren ons aan het bespieden.  Het was heel raar om, in onze ogen in een rustig parkje zoveel bewakers aan te treffen en dus ook weer allemaal mensen om je heen te hebben. Terwijl wij juist even rust wilde!!!! Uiteindelijk heb ik het maar geaccepteerd en samen met de bewaker de zonsopkomst bekeken. Bij het verlaten van het parkje stond daar een bewaker met 2 bloementjes voor ons. Dat is dan wel weer leuk aan dat communistische systeem!!

Ik heb echt een geweldige tijd gehad in Cuba en vond het communisme, wat ik meer als socialisme ben gaan zien heel erg fascinerend. Iedereen daar word gelijk behandeld op sommige punten zag ik dat het heel erg goed was. Iedereen heeft werk, huizen zijn gratis, de  basis levensbehoeftes en voor iedereen is school van peuter tot afgestudeerde helemaal gratis. De groten minpunten die ik heb gezien waren dat men geen geld had voor extra’s echt alleen de basis dingen als eten, een klein beetje kleding en onderdak was geld voor. Daarbij worden mensen natuurlijk ook passief. Er worden nu eenmaal zoveel mogelijk banen gecreëerd.  Cuba is echt een land waar ik nog heel graag een keer naartoe wil terugkeren. Het heeft me aangenaam verrast op alle vlakken en heeft op ieder vlak zoveel moois te bieden!

1. Willemien:
    6 maart 2013
    Lieve Rosa, 16 jaar en dan al zoveel mee mogen maken, geweldig. Ik heb met plezier en bewondering je verhaal gelezen. Weet nu door jou ook meer over Cuba, misschien toch maar eens op mijn verlanglijstje zetten van vakantie:-)) ik wens je een hele fijne (terug) reis!!
    Liefs Willemien
  2. Lydia Hannessen:
    6 maart 2013
    Hoi Rosa, je kent me niet maar ik ben de moeder van Kjell, één van je 16 'broers' voor 6 maanden...
    Ik heb genoten van je ontzettend leuk geschreven blog. Samen met andere blogs krijgen wij als ouders een mooi beeld van jullie fantastische ervaringen. Dank je wel! Héél veel plezier nog gewenst in de komende 6 weken! Hartelijke groet, Lydia
  3. Henk:
    Hoi Rosa,
    Wat weer een mooi verhaal. Jeetje wat maak jij veel mee en wat moet dat genieten zijn. We hadden ook al een mooie kaart van je uit Cuba. Superlief!
    Groetjes van Johan en Henk
  4. Joke en Frits Duysters:
    6 maart 2013
    Wat fijn dat je niet meer ziek bent en zo van Cuba genoten hebt.
    Frits en Joke
  5. Geke:
    Ha Rosa,

Mooi verhaal hoor, ook ik word enthousiast over Cuba. Ben ik nog nooit geweest.
    Lekker dat je weer beter bent, kun je weer voor de volle 100 % genieten. Heel veel plezier nog op de terugreis!

Groetjes Geke
  6. Adma rietkerk:
    7 maart 2013
    Lieve Rosa, wat maak je toch een hoop mee! Ik heb geboeid je reisverslag gelezen en het eiland Cuba fascineert me enorm. Lief dat je zo'n lieve kaart stuurde. Bedankt en ik blijf onwijs trots op je dat je dit allemaal meemaakt, liefs oma Adma
    behouden vaart!
  7. Tara Fiechter:
    7 maart 2013
    Lieve Roosje, ik heb ontzettend genoten van je verhaal! Wat je mee maakt is om jaloers op te worden. Vooral die vrijheid en verantwoordelijkheid om je eigen vervoer, slaapplek en eten te regelen lijkt me heel spannend. Dan ook nog het heerlijke weer...Hele goede reis terug & maak er nog wat moois van! Kusjes van taartje uit het veeel te koude NL
  8. Mets:
    7 maart 2013
    Spannend verhaal, joh, past helemaal bij jou, ik kan je gezicht er bij zien! Goede terugreis.. Liefs van Mets
  9. Vobula roos:
    10 april 2013
    Hai rosa!

Ik loop een beetje achter de feiten aan.
    Ik heb je verslag over Cuba gelezen. Geweldig! Je hebt het heel beeldend geschreven. Ik reisde gewoon met je mee.
    Als ze iemand zoeken om reispropaganda over en naar Cuba te maken, dan ben jij de aangewezen persoon.

Lieve Rosa, misschien ben je al aan het thuiskomen of ben je al thuis,bedankt voor je leuke reisverslagen tot nu toe.

Veel liefs en de groetjes van Vobula Roos.