We had crossed the Atlantic!!

15 december 2012 - Dominica, Dominica

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en de kleur is……….. Blauw! De zee???’ Correct! Zo was ons beeld zo ver als wij konden kijken bijna 3 weken lang. Althans 3,5 week, we hebben ook nog 2 dagen geankerd gelegen voor de kust van La Gomera. Dit was direct na 1 dag varen vanaf tenerife. We hebben geankerd omdat er geen wind was en de vooruitzichten ons zeiden dat dit na ca. 2 dagen weer terug zou komen. Dat ankeren was totaal geen straf we lagen op een prachtige plek waar je heel mooi kon zwemmen, in de buurt van rotsen en veel groen. Dit hebben we dan ook vol op gedaan de boot was ook een mooi speelattribuut we konden er van alles mee! Zoals van ons kluivernet in het water springen, de schoten als touw om aan te hangen en de stootwillen om op te zitten en vervolgens het water te betreden. Na het zwemmen was het natuurlijk weer tijd voor de dagelijkse kost en hebben we weer flink aan school gewerkt en draaiden ook de anker wachten gewoon door. In onze anker wacht hebben we, door middel van peilingpunten aan te wijzen en dit ieder uur te peilen, konden we in de gaten houden of we niet te ver af weken van de plek waar we ons anker los hadden gelaten. Dit was wel even lastig om uit te zoeken vooral doordat je  ‘s nachts natuurlijk bijna geen enkel punt meer kon herkennen. Maar aangezien ik dit nu nog typ is dat allemaal goed verlopen! Onze tocht naar de andere kant van de Atlantische oceaan hebben we weer snel voortgezet wat erg leuk was omdat we door een bekend walvissen en dolfijnen spot vaarden. Na 1 dag weer te zeilen hebben we het land, alle op land levende organisme, bomen en andere mensen dan de mensen aan boord ook echt gedag gezegd en kon onze oversteek zich verder voortzetten.  Het leven zou de aankomende 3 weken aan de ene kant erg afwisselend worden maar ook erg veel hetzelfde.

Onze dagen wisselde om de dag van schooldag of wachtdag, bij een schooldag had je van 8 uur ‘s ochtends tot 6 uur ’s avonds verplicht de opdracht om aan school te werken. Waarbij een systeem was van het rouleren van begeleiding van leraren die ieder andere vakken beheersen. Ieder heeft in Tenerife een planning gemaakt voor de oversteek. Die van mij was erg zwaar omdat ik in de 3 weken op zee waarbij ik om de dag school had stof moest maken en moest leren voor mijn SE week in December. Gelukkig is dit uiteindelijk, ondanks dat je veel minder tijd hebt wel allemaal gelukt. Dit omdat je veel efficiënter werkt denk ik. Schooldagen hadden we met een groep van 16 leerlingen terwijl de andere 16 leerlingen wachtdag hadden. Begeleiding en ruimte was er dus genoeg. Dit ook omdat je kon kiezen of je buiten of binnen wilde werken. Wel rekening houdend met vaak natte schoolboeken door opspattende golven en veel benodigde wasknijpers als je buiten wilde werken. Maar buiten was ook de keuze die ik toch vaak maakte, omdat het overdag binnen echt niet te harden was qua hitte. Veel leerlingen hebben al heel wat toetsen gemaakt tijdens de oversteek en ook in onze eerste Spaans toets afgenomen.. Spaans volgde iedereen op zijn of haar wachtdag.

De wachtdagen zagen er als volgt uit, de wachten zijn opgedeeld in groepen van 5 of 6  personen en 3 verschillende tijden.  Van 12 tot 4, 4 tot 8 en 8 tot 12. Iedere wacht met een andere wachtleider die niet wisselde en elke dag hetzelfde was. De wachten wisselde dus wel per dag. Want we hadden de ene dag school en de andere dag wacht. Er waren 2 groepen met de wacht van 12 tot 4, 4 tot 8 etc.  De wacht en schooldag wisselde elke 24 uur om 8 uur ’s avonds. Ik had de wacht van 4 tot 8 dus had dit eerst na een schooldag ’s nachts en vervolgens ook overdag. Tijdens onze wacht hadden we nog steeds ongeveer dezelfde taken, maar had je meer te doen omdat je altijd een wacht draaide met 4 of 5 personen. Dit omdat per wachtgroep die, die dag wacht hadden 1 iemand keukendienst had. Dit hield in dat je de hele dag verantwoordelijk was voor het eten. Iedere wacht had zo zijn taken, de ene wacht moest brood bakken de andere wacht afval knippen, de wc’s schoonmaken het dagverblijf schoonmaken en natuurlijk de standaard taken die aan de wacht verbonden zijn. Hierbij denkend aan;  sturen, logboek invullen, ramen op en dicht doen bij weersveranderingen en de generator en watermaker in en uitschakelen.  Al deze taken maakten dat we vrijwel nooit een moment hadden dat we even rustig zaten. Dit ook omdat er iedere dag wel een niet standaard taak bij kwam, het naaien van een zeil, het maken van een afgebroken plank, het schrobben van het dek, het strijken en het coördineren van verschillende dingen die er met de zeilen moesten gebeuren.  Kortom geen enkele wacht was hetzelfde.

Tijdens onze oversteek hebben we natuurlijk ook de echte Hollandse feestdag sinterklaas gevierd. Dit wel op een andere manier dan gewend, het was die dag namelijk 31 graden en tja niet iedereen viert sinterklaas midden op de Atlantische oceaan! We hadden in Tenerife al voor je getrokken lootje een cadeautje van ca. 2 euro gekocht en zouden een gedicht van minimaal 8 regels maken voor je getrokken lootje. De Sinterklaas commissie had goed werk geleverd en gecoördineerd dat er een extra keukenploeg pepernoten zou maken en er een echte sinterklaas en zwarte piet aan boord zouden zijn. Toen sinterklaas en piet eenmaal aan boord waren kon het feest beginnen. Wij met z’n alle binnen gestouwd in het heerlijk koele dagverblijf met volle enthousiasme net zo uitgelaten als altijd wachtend wat de sint voor ons in petto had. De gedichten en cadeautjes waren bij ieder een erg groot succes, we hebben veel gelachen maar toch nog wel het meest om onze sint en piet. De sint was onze stuurman Erik, en de piet was onze natuur, wis-, scheikunde docent.  Vervolgens hebben we ook nog wat cadeaus van ons oh zo gewaardeerde thuisfront gekregen. Al met al was het een hele gezellige, maar vooral bijzondere sinterklaas viering waarvan ik weet dat geen van alle die snel zal vergeten.

Verder zijn er tijdens onze reis nog een heleboel bijzondere dingen gebeurd. Het meest typische (vond ik toch wel) is dat er na ca. 2 weken op zee hoofdluis was geconstateerd echt weer iets wat ons moest overkomen dacht ik direct! Er werd een groot antiluis plan opgesteld waarbij ik me zelfs heb aangemeld als luizenmoeder iets waar ik normaal een vreselijke afkeer voor heb maar je moet toch iets om het niet tot een luizen epidemie uit de hand te laten lopen aan boord.. Na de eerste luizencontrole werd ontdekt dat ongeveer  12 leerlingen luis hadden.  Vervolgens werd de 3 daagse shampoo kuur ingezet en de dagelijkse verplichting voor iedereen aan boord om te kammen. Deze shampookuur liep uit op een groot douche festijn aan boord tussen de lessen en toetsen door. Een erg leuk schouwspel voor de niet- besmette leerlingen aan boord. Verder werden ook al onze zeiljassen ingevroren en waren we verplicht om op een handdoekje te slapen. Want al onze kussens ( dekens gebruiken we al lang niet meer, veels te warm!!) werden in luchtdichte zakken afgesloten.   Er zijn ook heel wat jongens onder handen genomen door onze officiële boordkapsters  om hun haren flink kort te wieken.  De controle die een week na de eerste constatering was gepland verliep heel goed en gelukkig was iedereen ook luisvrij verklaard!

Iets wat een erg bijzondere ervaring was, was de scheepsovername de laatste 36 uur.  Hierbij werden de functies van de bemanningsleden aan boord overgenomen door de leerlingen. Er kon gesolliciteerd worden voor kapitein, bootsman, stuurman en kok. Dit ging via een serieuze sollicitatie -brief en procedure. Zo hadden we dus een dag waarbij de kapitein gewoon een medeleerling was. Om te gijpen en zeilen te strijken zonder superviseer van de normale bemanning was spannend maar ook erg leerzaam. We zijn er toch wel iets meer achter gekomen wat voor grote taak er op je rust als bemanningslid en vooral.. hoeveel geduld je moet hebben!

Ik zou jullie nog een hele hoop meer willen vertellen maar hier in echt het adembenemende Dominica hebben we een erg druk programma. Morgen gaan we op excursie naar de Bowling lakes, overmorgen op excursie over de rivier waar Pirates of the Cariben is opgenomen, naar de rastafarian,  inkopen doen bij de plaatselijk bevolking, kennis maken met de indianen,barbecueën, onze versgevangen vissen opeten,  aan het strand liggen en we moeten OOK nog elke dag zwemmen en snorkelen..

Ik zal waarschijnlijk in Suriname weer wat kunnen bloggen foto's proberen te uploaden

voor nu;  veel liefs vanuit het tropische Dominica,

1. Henk:
    16 december 2012
    Lieve Rosa, wat een mooi verhaal! En wat goed dat jullie op Dominica zijn aangekomen. Het is nauwelijks voor te stellen dat je daar heerlijk kunt genieten van zon, zand en zee in een tropisch paradijs. Geniet er van!
  2. Yasmin:
    16 december 2012
    Heel mooi om te lezen roos, ook je mail. Ik zie de blauwe zee en de watervallen al helemaal voor me, en ik moet eerlijk bekennen: ik ben best wel jaloers. Raar idee dat ik niet de deur uit ga zonder handschoenen en een dikke jas, en dat jij in je bikini aan het strand ligt. heeeel veel plezier &succes, maak veel foto's!! dikke kus, miss you
  3. Leander:
    16 december 2012
    Ik ben heel blij om te lezen dat je het leuk hebt op de boot, maar ik word door al je verhalen over het snorkelen en 30 graden best jaloers haha. Kan niet wachten op je nieuwe verhaal en wens je nog veel plezier! ik mis je en kus van mij,
  4. Ajlar:
    16 december 2012
    Ohh, bofkont! Was het hier maar zo'n feest dat we heerlijk in onze korte broekjes en t-shirtjes de deur uit konden. Gelukkigggg ligt er geen sneeuw (meer), thank god. Ik ben zo benieuwd naar foto's! Probeer ze aub te uploaden, ben echt nieuwsgierig. Veel plezier Roos! xxxx
  5. Juul:
    Lieve Rosa,
    Wat leuk om je verhalen te lezen en hoe je het daar hebt! Hier is de sneeuw weer weg en heeft weer plaats gemaakt voor koude wint en regen. Typisch Hollands weer kun je dus wel zeggen. Op school heerst een grote onrust voor de SE week en we gaan er dan ook vol tegen aan met ze allen. De leraren beginnen we in ieder geval zat te worden met alle instructies en opdrachten die we moeten maken. Verder is er een palmboom in de fik gestoken door een 2e jaars. Foto's zal je wel gezien kunnen hebben op Facebook. Verder is school rustig en tamelijk saai. We missen je wel met de theater lessen hoor Roos!
    Nog veel plezier daar en we missen je!
    Dikke kus!
  6. Lies mastenbroek:
    16 december 2012
    Wat gaaf allemaal wat je meemaakt Rosa,
    klinkt heel wat spannender dan een Hollandse winter met regen, beetje kleffe sneeuw en kou.
    Geniet er van en blijf zo leuk schrijven,
    liefs Jan en Lies
  7. Adma rietkerk:
    17 december 2012
    Lieve Rosa, wat kan je een goed reisverhaal schrijven! Je hebt veel te doen,zeg! Ik zie je op de boot huiswerk maken en wacht lopen. Geniet volop van alle belevenissen, maar vooral van zand, zee, warmte, mooie natuur! Met de Sint hebben we steeds aan je gedacht, hoor! Leuk dat jullie het ook vieren. Ook bedankt voor de kaart uit Tenerife, hij hangt te pronken aan de muur, zo lief! Ik lees het ook voor aan de anderen, die ik spreek.
    Lieverd, geniet en via het reisschema kan ik steeds met je meeleven en weet ik of je op land bent of op de zee. Heel veel liefs en een fijne kerst over een paar dagen! dikke kus oma Adma
  8. Marijke:
    20 december 2012
    Hai Rosa,
    Pas nu neem ik de tijd om je verhalen te lezen. Wow, wat een andere wereld en wat geweldig om mee te maken. Als je naar buiten kijkt hier, is Dominica errug ver. Geniet, geniet, geniet !
    liefs Marijke
  9. Christien Lamers:
    27 december 2012
    Hoi lieve meid,
    Wat een avonturen en wat kun jij er leuk over schrijven. Raar idee dat wij nu kerst hebben gehad en jij daar. Wel even vreselijk wennen voor mamsie. Maar jij op zon super reis geweldig. Ben heel benieuwd naar Suriname...

dikke dikke kus
  10. Joke en Frits Duysters:
    28 december 2012
    Wat een ervaring heb je daar zul je nog lang over vertellen.
    Wat schrijf je toch goed!
    Veel groetjes van Frits Joke en de kinderen ze vinden geweldig wat je doet.
  11. Laura ( Petra & Frans):
    5 januari 2013
    Lieve Rosa,
    Onze Globbetrotter!!
    Wat een avontuur! Elk moment is de moeite waard, denk ik!
    Ontzettend leuk om
    Je te volgen op je reis! Veel succes nog en blijf genieten!
    Natuurlijk missen we jou!
    Dikke kus van Laura, Petra en Frans
  12. Will Kempers:
    25 januari 2013
    Ha die Rosa, we krijgen op dit moment les van je moeder want het lukte ons niet om op je verhalen te reageren. Vanaf nu dus wel.... ik hoorde dat je nog steeds niet beter bent, zorg goed voor jezelf he en tot schrijfs