Van Amsterdam tot Cherbourg

31 oktober 2012 - Cherbourg-Octeville, Frankrijk

Dag 3 24 oktober Amsterdam

Na een lange wacht tot 4 uur ben ik lekker mijn bedje ingekropen, heb ik tot 10 uur geslapen. Na mijn ontwaking was er gelijk een druk programma gepland.  Terwijl ik lag te dromen waren we aangekomen op de Javakade van Amsterdam waar we de aankomende 2 dagen zullen liggen om de laatste puntjes op de I te zetten. Schilderwerk, opruimen van de hutten en het belangrijkste de 7000 kilo eten inladen.  Dit zou later op de dag beginnen. Eerst gingen we met 2 docenten Amsterdam in! We hebben het filmmuseum bezocht, een mooie rondleiding door deze bruisende stad gehad. In mijn ogen een beetje onnodig omdat ik Amsterdam al wel kende, maarja er zijn ook mensen uit het hoge Noorden bij die in Amsterdam hun ogen uit kijken. Na een wandeling van 3 uur waren we weer aangekomen bij het schip, we lunchde met heerlijke wentelteefjes.  Hierna kwam onverwachts( wat typisch is voor school at sea) een grote vrachtwagen vanuit Duitsland met 7000 duizend kilo eten aan.  Vraag me niet hoe we het hebben gedaan maar letterlijk elke opbergruimte in het schip is bennut om dit alles een plekje te geven.  Zelfs de douche die volgestouwd met kellogs stond!! Een hele onderneming was het maar ik vond het ook wel fijn om iets te doen wat me deed herinneren aan het feit dat we bijna zouden vertrekken!

Dag 4 25 Oktober Amsterdam

Vandaag hebben we niet veel bijzondere dingen gedaan. De voorbereiding van het grote vertrek morgen stond ook vandaag weer voorop. Ik heb het voordek geschrobt, onze hut opgeruimd de wc’s schoon gemaakt en allemaal van dit soort kleine klusjes.  Ook hebben we Spaanse les gekregen van onze docente we kunnen het alfabet al ons zelfvoorstellen en dat soort simpele zinnetjes.

Dag 5 26 Oktober Amsterdam/Ijmuiden

Ook vandaag,’ was het dan eindelijk zo ver!’ Het grote afscheid wat nu echt werkelijk is geworden is geweest. Ik heb het toch wel heel moeilijk gehad. Mijn beste vrienden en vriendinnen en familie waren naar IJmuiden gekomen om de laatste knuffel te brengen.  Vanaf Amsterdam naar IJmuiden was er een vriendinnetje meegevaren wat ook wel heel fijn was even zonder beperkingen mijn hart gelucht! Ook hebben we samen zeilen gehesen.  De vaart naar IJmuiden verliep erg voorspoedig. Het vertrek vanuit IJmuiden iets minder goed,  om 3 uur stond iedereen met een brok in zijn of haar keel klaar op de reling van de boot voor een laatste kushandje naar de achterblijvers. Alleen door een technische fout was er nog geen plaats in de sluis dus vertrokken we uiteindelijk pas om half 4 best wel irritant, want dit maakte het afscheid NOG moeilijker. Eenmaal vertrokken hoorde we iets wat we wel vaker hebben gehoord in deze reis ben ik nu al achter, we zouden nog niet echt gaan varen want er wordt vannacht windkracht 8 verwacht. Na 15 min varen legde we aan in een haven in IJmuiden direct nabij de Noordzee. Hier hebben we 27 Oktober ook doorgebracht tot een uur of 4 en zijn daarna echt  vertrokken om de Noordzee op te gaan.

27/28 oktober Noordzee

Eenmaal op de Noordzee zou in onze ogen het grote feest echt beginnen. We waren eindelijk Nederland uit en konden alles achter ons laten. Dit grote feest kreeg een beetje een rare wending. Doordat er gister een storm was geweest was de zee nog erg ruw. De Noordzee staat bekend om de kleine vele golven die er zijn. Hierdoor was al gauw meer dan de helft van de groep kotsmisselijk. Dat hoort er allemaal bij zei de kapitein natuurlijk alsof het de normaalste zaak van de wereld was dat je zonder een druppel alcohol op amper op je benen kon staan alles om je heen draaide en je, je vreselijk misselijk voelde.  Rond een uur of 8 stond ruim ¼ van de groep kotsend over de reling en voelde ¾ zich net zo slecht.  Ik had het voorrecht om nog een grote afwas te klare

1. Henk:
    1 november 2012
    Hoi Rosa,
    Je bent in elk geval onderweg! Tot nu toe kan ik de boot goed volgen op internet en zie ik dat jullie nu in de haven van Cherbourg liggen. Hier gaat het vandaag ook hard waaien, gelukkig heb ik vaste grond onder me en zal ik er niet zeeziek van worden :-)

Groetjes van Henk
  2. Christien:
    1 november 2012
    He wat komisch. Ben jij nog niet zeeziek geworden vast toch wel!! We hebben een fortuin aan bandjes en pilletjes uitgegeven tegen ZEEZIEKTE. He de afwas die heb je ook in tijden niet meer gedaan behalve op de camping dan , hi hi. Klinkt toch echt wel als een groot avontuur lieve meid. Geniet van dit spannende leven schat
  3. Geke:
    2 november 2012
    Ha die Rosa,
    Wat fijn om te lezen dat jullie nu zijn vertrokken. Je hebt er zo lang naar uitgekeken. En gelijk de "ontberingen" van slecht weer met zeilen. De natuur doet wat ie wil, daar leer je je vanzelf aan aan te passen. Ook wel mooi toch dat je niet alles in de hand hebt. Een soort go with the flow.
    Gelijk al lekker aan het werk, echt wel veel eten wat jullie mee hebben, Veel kellogs eten dan kun je weer douchen :-)
    Mijn reis zit er al weer bijna op, Thailand en vooral Laos zijn prachtig. Nu de laatste dagen op een bounty eiland in Thailand genieten van al het goede en 6 november ben ik weer thuis. Ik ben wel een beetje jaloers op je hoor dat je zo lang op reis bent.
    Lieve groeten van Geke, geniet ervan Rosa!
  4. Arthur Rietkerk:
    3 november 2012
    Hi lief nichtje.
    Benieuwd of je kunt leren "niet zeeziek te worden". Volgens mij ben je daar vatbaar voor of niet. Hoop het niet, want dan kun je nog meer genieten van alles om je heen.
    Heel veel plezier nog.
    XX lora, Arthur en de jongens

PS. Hoe is je Frans? Ik kom niet verder dan "deux chroissant" :)
  5. Vobula roos uit amsterdam:
    15 november 2012
    Hallo Rosa !!!!!!!!!!!!! (dit uitroepteken is wel op je van toepassing!)

Je mams was zo vriendelijk mij je gegevens op te sturen. Ik ga je volgen, want dit is natuurlijk super. Daar zit je dan op zee. Dit is wat anders dan Oostvoorne. Met deze ervaring kan je in de toekomst ook wel een vobulaatje aan met een veldtoilet en een velddouche.
    Wel, schip ahoy, vang heel veel licht en natuurlijk ook je plicht, blijf standvastig op je plecht, want dit is wel baje echt.
    Ik sta alvast in de rijmstand, het is albijna sinterklaas)

Veel liefs van Roos uit Amsterdam.